Marketing automation voor B2B

10 oktober 2017

Weinig methodes in (online) marketingland zijn zo booming als Marketing automation op dit moment is. Hoewel de manier van inzetten erg uiteen kan lopen - afhankelijk van je tool en strategie - blijft het doel hetzelfde. Je potentiele klanten op het juiste moment geautomatiseerd voorzien van relevante content om zo meer potentiele klanten te laten converteren naar klanten. Voor de consumentenmarkt hebben we al gedefinieerd hoe dit ingezet kan worden. What about business-to-business? Hoe kan je marketing automation inzetten voor business-to-business?

Het zijn net mensen

Ook je potentiele zakelijke klant is maar een mens, en doorloopt dus een aankoopproces. Enige verschil kan zijn dat de zakelijke prospect dit met verschillende personen moet overleggen en budget goedgekeurd moet krijgen, waar een consumenten dit (veelal) alleen kan beslissen. Wat extra overtuigingskracht of ondersteuning bieden in het overtuigen van de beslissingsbevoegde. door middel van documentatie kan dus het verschil maken. Workflows en automatische mailings vanuit SharpSpring zijn hier ideaal voor.

Volg de customer journey

Als je van plan bent te starten met Marketing automation, draai je waarschijnlijk al eventjes mee. Je hebt dus al redelijk wat inzichten verzameld over je doelgroep. Deze kunnen gedocumenteerd zijn of in je hoofd zitten, belangrijkste is om deze inzichten ook online te gebruiken en toe te passen. Dit kan je doen door het maken van een customer journey, belangrijke data importeren in de tool en doormiddel van segmenten relevante informatie naar de juiste doelgroep(en) sturen.

Maak het persoonlijk

Bij B2C kent de consument vaak niemand van de organisatie waar ze iets bestellen. Bij B2B kan dit door salestrajecten wel eens anders zijn. Het mooie van marketing automation is dat je door dynamische velden de mailings toch persoonlijk kan maken. Zo kan je bijvoorbeeld salesmanager X koppelen aan de contacten die hij heeft begeleidt. Mocht er dan een mailing van je software uitgaan, wordt dit gedaan uit de naam van salesmanager X.

Zorg ook voor aftersales

Net zoals dat merkloyaliteit op de consumentenmarkt belangrijk is, is dat voor zakelijk ook het geval. Zakelijk speelt het elkaar gunnen vaak ook zelfs nog mee. Door juiste opvolging, up-to-date houden en aanbieden van relevante informatie blijf je top-of-mind en heeft klant het gevoel dat je met hem meedenkt.

Weten hoe marketing automation jou kan helpen? Stuur mailtje naar service@sprite-it.nl, en we gaan samen met je aan de slag!

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW