Marketing Automation voor B2C

16 mei 2022

Het binnenhalen van klanten is zowel op de B2C als B2B markt een kat en muis spelletje. Je wilt niet al te pusherig overkomen maar ook weer niet teveel de lijntjes loslaten omdat dan de aandacht met je merk verslapt.

Waar de zakelijke markt zich veelal kenmerkt door offertes en vaak een langere looptijd tot aankoop, kan op de consumentenmarkt de tijd tot aankoop al snel variëren van 30 minuten tot enkele maanden. Afhankelijk van het product natuurlijk.

Voor zowel Fast moving consumer goods (FMCG) als producten waar weken overheen gaan, marketing automation is the-way-to-go om je klantacquisitie te stroomlijnen en je marketingtaken te automatiseren. Hieronder een overzicht waarom voor elke markt dit mogelijk is! 

Marketing Automation inzetten op de consumentenmarkt

Marketing automation wordt op verschillende manieren ingezet op de consumentenmarkt. Omdat het een breed begrip is zal je het ook in veel verschillende branches tegenkomen. De bedrijven die het inzetten merken al gauw dat hun marketingprocessen een stuk sneller verlopen. Het herkennen van kansen binnen je CRM-systeem is een waardevolle toevoeging waar veel bedrijven al mee vooruit zijn gegaan.

FMCG

Hoewel men deze producten snel aanschaft en er soms weinig tijd besteed wordt aan het aankoopproces, biedt marketing automation toch kansen. Zo kan marketing automation op de FMCG markt zorgen voor het terughalen van klanten. Doet een consument gemiddeld 30 dagen met een product dat je verkoopt? Verstuurd na 25 dagen automatisch een mail om ze te herinneren aan het kopen van een nieuwe variant.

Detailhandel

FMCG zijn onderdeel van de detailhandel maar aanpak kan wat verschillend zijn. Zo valt witgoed ook onder detailhandel. Dit is een product waar de consument lang mee doet en lang over nadenkt om aan te schaffen. Manier van klantbenadering is dus wel wezenlijk verschillend. Bij beide geldt, upselling kan zorgen voor extra omzet. Marketing automation kan je daar ook bij helpen!

Diensten

Bij diensten is het geheel afhankelijk of dit om een  éénmalige dienst (loodgieter) of een terugkerende (wasserette) kan gaan. Voor de eerste tak is het wat lastiger, maar de tweede tak kan consumenten vast houden middels marketing automation. Voor diensten wat een grotere aankoop behoeft, zoals aannemerswerk of hoveniers, kan marketing automation zorgen voor de juiste consistente opvolging van informatieaanvragen.

Financiële sector

Automation kan niet alleen gebruikt worden voor het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook het vasthouden van bestaande klanten. De financiële sector kent takken waar het verloop redelijke groot is (verzekeringen) en takken met een lange klantrelatie (hypotheken). Voor bedrijven waar het verloop groot is kan MA zorgen voor het juist informeren van klanten waardoor de service zorgt dat men graag blijft. Tevens kan MA gebruikt worden klantenservice, offertes of upselling.

Onderwijs

Onderwijs kent hele specifieke periodes, voor het hoger onderwijs is dit starten in september of februari. Feit blijft dat het geen keuze is die je overnacht maakt. Deze doelgroepen kenmerken zich door lange en vaak wat duidelijkere customer journey. Ze volgen, qua zoekvraag in de zoekmachines, vaak redelijk duidelijk de stappen van oriëntatie, informatie verzameling, beslissen en kopen. Dit zorgt er ook voor dat je deze fases goed kan begeleiden met automation.

Energiemarkt

Ook hier geldt, jaarlijks oversluiten van abonnement voor gunstigere tarieven is niet ongekend. Zo komt het dus veel voor dan mensen prijzen gaan vergelijken van gas, water en licht bij verschillende aanbieders en informatie aanvragen. Naast prijs kan opvolging van deze zoekvraag voor organisaties het verschil maken. Middels marketing automation neem je een deel van deze opvolging geautomatiseerd doch persoonlijk uit handen van je eventuele front of back office.

 

Inspiratie opgedaan en zelf aan de slag? Als SharpSpring partner kunnen wij zorgen dat jij zo aan de slag kan gaan met één van de voordeligste marketing automation software dat er is. De software is niet gratis zoals een MailChimp of Mautic, maar biedt wel veel meer mogelijkheden tot het stoomlijnen van goede marketing automation campagnes. Tevens helpen we je middels trainingen of brainstorm tot het opzetten van de beste strategie.

 Lees ook onze marketing automation visie op de B2B markt marketing automation!

 

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW