Meer social media engagement anno 2019

28 juni 2019

Anno 2019 is social media een essentieel onderdeel van ieder marketing plan. Steeds meer bedrijven realiseren zich dit en zijn dan ook actief op één of meerdere social media platformen (zie ook Facebook voor bedrijven: kraak het algoritme). Maar bereik je zo de doelgroep die je voor ogen hebt? Zijn jouw posts beter dan die van je concurrenten? Kortom, is jouw social media strategie wel effectief?

De meeste bedrijven focussen zich alleen op het verkrijgen van meer volgers en likes. Ze zien daarmee het belang van een toename in de social media engagement over het hoofd. En dat is zonde, want juist de engagement is een belangrijke ranking factor voor SEO en de grootte van je bereik. Een goede social media manager richt zich daarom niet alleen op het vergroten van de following, maar streeft de volgende doelstellingen na:

  • Vergroten van de naamsbekendheid
  • Een loyaal klantenbestand opbouwen en onderhouden
  • Beheren en verbeteren van PR
  • Specifieke marketing doelstellingen realiseren
  • Leads en websiteverkeer genereren

Wil jij meer social media engagement?

Begin met duidelijke doelstellingen

Met simpelweg een profiel aanmaken en af en toe iets posten, ga je het niet meer redden op social media. Over de hele linie zien bedrijfsprofielen op Facebook hun bereik krimpen, en op Instagram is een groot organisch bereik altijd al moeilijk geweest. Om succesvol te zien heb je een strategie nodig. Wij zijn ervan overtuigd dat een gedegen strategie begint met het stellen van doelen.

Bedenk daarom vóórdat je begint met posten welke doelen je stelt. Let erop dat deze S.M.A.R.T. zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. De doelstellingen zijn het belangrijkste aspect van je social media strategie, denk hier dus goed over na!

Het stellen van S.M.A.R.T. doelen zorgt ervoor dat je de metrics die belangrijk zijn voor jouw bedrijf kunt analyseren (zoals bijvoorbeeld ‘klantervaring’), de KPI’s (key performance indicators) kunt meten en uiteindelijk het succes of het falen van jouw social media campagne. De data kun je tevens analyseren om de campagnes real-time aan te passen en te optimaliseren. De metrics die je kunt gebruiken om je S.M.A.R.T. doelstellingen te realiseren, zijn een toename in:

  • Likes
  • Volgers
  • Shares
  • Comments
  • Kliks
  • Websitebezoeken

Bedenk goed welke metrics voor jouw campagne van toepassing zijn. Leads lijken misschien voor de hand liggend, maar zijn dat niet altijd. S.M.A.R.T. social media doelstellingen zijn namelijk niet perse gericht op direct financieel gewin. Vaker draait het om een toename in engagement en websiteverkeer, met als doel de naamsbekendheid en het opbouwen van goede klantrelaties. Op die manier creëer je klanten die loyaal blijven voor de lange termijn. Dat is belangrijker dan het aantal likes op je laatste post.

Wil jij jouw social media strategie verbeteren, en wil je daar eens met iemand over sparren? Neem dan contact met ons op.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW