Meer rendement uit uw landingspagina

28 april 2017

Goede landingspagina’s zijn schaars. We zien nog te vaak dat landingspagina’s niet voldoen aan de richtlijnen. Waardoor er te weinig rendement uit voort komt. Terwijl een goede gebruikerservaring van groot belang is voor de bezoeker van de pagina. Een bezoeker die klikt vanuit een advertentie, social media update of mailing heeft een bepaalde verwachting van de landingspagina waarop deze landt.

In dit blogartikel geven we 5 tips hoe u uw landingspagina effectiever kunt inzetten om meer rendement uit uw bezoekers te halen.

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de losse webpagina waarop de potentiële klant terecht komt vanuit een klik bij een mailing, advertentie, banner, externe link of organisch zoekresultaat. Het doel van zo een pagina is bezoekers tot actie aan te zetten. Voorbeelden van een actie zijn: aanschaf van een product of dienst, een nieuwsbriefaanmelding of een download van een brochure. We stellen vast dat de inhoud van de webpagina goed moet aansluiten op de vraag van de klant. Ook raden we aan een doel vast te stellen: wat is het doel van de landingspagina? Wat wilt u dat uw bezoeker voor actie onderneemt als deze de pagina bezoekt.  U wilt natuurlijk dat de bezoeker wat oplevert met een bezoek aan de landingspagina.

Voorbeeld Landingspagina

 landingspagina

Zoekvraag van de klant

De landingspagina moet aantrekkelijk zijn voor de bezoeker. Dit begint al bij een pakkende titel, die de zoekvraag beantwoord van de potentiële klant. Maak van te voren een lijst met zoektermen die voor de landingspagina belangrijk zijn. Benoem hierbij wat de voordelen zijn en waarom het product of de dienst afgenomen moet worden. Maak gebruik van headers voor verschillende alinea’s en bullet points, zodat de bezoeker goed begeleid wordt met overzichtelijke informatie.

Vormgeving

Maak het gemakkelijk voor bezoekers die op de landingspagina terecht komen door de vormgeving aan te passen in de website. De structuur en het navigatiepad moet overzichtelijk zijn. Maak de landingspagina niet te druk en vermijd overbodige links. Bepaal het doel die behaald moet worden op de pagina en pas hier de vormgeving op aan. Denk hierbij aan een nieuwsbrief aanmelding, informatie aanvraag of product aanschaf. Hou het kort en simpel, maar met genoeg informatie voor de bezoeker. Bepaal de belangrijkste boodschap die gebracht moet worden naar de potentiële klant en zet deze bovenaan de pagina. Het design van de pagina moet op één lijn blijven met de boodschap die gecommuniceerd is via de andere kanalen. Zorg ervoor dat deze elementen weer terugkomen in het design.

Formulieren

Formulieren op de pagina zijn onmisbaar, maar vormen soms een grote irritatie. Consumenten vullen formulieren niet in als deze te lang zijn of te ingewikkeld. Probeer alleen het noodzakelijke te vragen zodat een formulier snel en gemakkelijk ingevuld wordt. Een voorbeeld is dat een bezoeker zijn telefoonnummer wel achter laat bij de aanvraag voor een persoonlijk adviesgesprek, maar bij een productaanschaf niet. Vraag alleen naar de noodzakelijke gegevens in dit stadium. Hou het bij ongeveer 3 tot 5 invulvelden. Hieronder wordt er een voorbeeld gegeven van een kort en een langer formulier. Ziet u het verschil?

1. Kort formulier:

 kort formulier

 

2. Lang formulier met meer informatie:

 lang formulier

Korte Laadtijdfast loading

Zoals we al eerder hebben geschreven is de laadtijd van de landingspagina erg belangrijk voor uw omzet. Een trage website of webpagina jaagt de bezoeker al gauw weg. Zorg ervoor dat de landingspagina een hoge laadsnelheid heeft. Bekijk met deze gratis online tools hoe uw laadtijd ervoor staat. Uit onderzoek is gebleken dat een toename van de laadtijd van een website met één seconde (als het 1 seconde langer duurt om te laden) leidt tot een afname van 7% in de conversies. 

Call-to-Action

Een call-to-action (CTA) toevoegen aan de pagina trekt direct de aandacht. Hiermee stimuleert u waar de focus van de bezoeker naar toe moet voor actie.  Zorg ervoor dat de CTA verwerkt wordt bovenaan de pagina en opvalt. Door enkele woorden met een actiegerichte boodschap (zoals: koop, vraag, ontvang, stuur of download) te gebruiken. Zet u de bezoeker aan om daadwerkelijk actie te ondernemen.

Buttons

Buttons behoren ook tot het design van de landingspagina. Hierbij is het belangrijk om buttons dezelfde toon te geven als de rest van de vormgeving. Een button met een specifieke actie werkt beter dan waarop staat “bekijk hier”. Voeg een button toe, die direct de aandacht trekt, zoals download whitepaper, vraag sample aan of speel demo af.

De opvallende kleur aan de button word soms te letterlijk genomen, waardoor de button niet aansluit op het design van de pagina. Blijf dus testen welke call-to-action past bij de bijbehorende pagina en doel.

  

 

A/B testen

A/B testen mag zeker niet ontbreken in dit rijtje. Twee versies van de landingspagina testen is zeer effectief om resultaat te boeken. Door A/B testing toe te passen, weet u welke pagina het beste aansluit bij de doelgroep en voor het hoogste conversiepercentage zorgt. U kunt vele opties testen zoals,  verschillende call-to-actions, buttons, contactformulieren of titels en teksten. Een programma die u hierbij kan helpen is Optimizely.

 

Landingspagina winstgevend?

Heeft u hulp nodig bij het verbeteren van uw landingspagina’s? Wij kijken graag met u mee voor een rendabele landingspagina.

Neem contact met ons op en wij kijken graag met u mee.

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW