Terugblik op 2017

17 december 2017

Het afgelopen jaar was een hectisch, maar fascinerend jaar op het gebied van online marketing, vol nieuwe ontwikkelingen en technologieën. En ook 2018 beloofd weer een spannend jaar te worden. Maar voordat we vooruit gaan kijken, een kort moment van reflectie en bezinning. Dit waren onze best gelezen artikelen het afgelopen jaar:

Januari: Het belang van emailmarketing

We begonnen het jaar goed met een update over het belang van emailmarketing. Goede content is key; in een prettig leesbaar format dat goed aansluit bij de huisstijl van de organisatie. En niet te vergeten: het gebruik van data. Zo zorg je ervoor dat content bij de juiste doelgroep terecht komt. Een ontwikkeling die zich het aankomende jaar doorzet.

Februari: Adverteren op Social Media

In februari bespraken we de voordelen van adverteren op sociale media: specifieke targeting, een vergroot bereik, goed meetbaar, meer betrokkenheid van de doelgroep en last but not least: een verhoging van het aantal leads. Daar worden wij als online marketeers én onze klanten blij van! 

Maart: De overstap naar Magento 2

Een belangrijk artikel voor alle Magento gebruikers kwam in maart voorbij: eind 2018 wordt Magento 1 niet meer ondersteund. Was het toen al tijd om serieuze stappen te nemen – nu kan wachten al helemaal niet meer!

April: De Landingspagina

Neem bij een nieuwe website meteen het design van de landingspagina mee. In april gingen we dieper in op het belang van de pagina waar bezoekers op terechtkomen vanuit een mailing, advertentie, externe link of organisch zoekresultaat: de landingspagina.

Mei: Vrijheid en veiligheid

In mei vierden we traditioneel onze vrijheid. Tegelijkertijd keken we kritisch naar de flexibiliteit en vrijheid die tegenwoordig van organisaties wordt verwacht: flexibele werksituaties, het gebruik van eigen devices door medewerkers. En de veiligheidsrisico’s die dit dan weer met zich meebrengt.

Juni: The Internet of Things

Halverwege 2017 was daar de vijfluik: ‘The Internet of Things’ (IOT), waarin opvolgend werd uitgelegd wat de term inhoudt, de privacy en beveiligingsissues die IOT met zich meebrengt, de mogelijkheden op het gebied van online marketing, IOT in de wereld van retailers en tot slot: wat betekent IOT voor MKB'ers. Iedere organisatie heeft een schat aan data waar ze (nog) niets mee doen, omdat ze simpelweg niet weten hoe. Ook in 2018 groeien we steeds verder in het proces van IOT, waarbij privacy in nog grotere mate een hot topic wordt.

Juli: De realiteit van Virtual Reality

In juli draaide het allemaal om Virtual Reality. De technologie ontwikkelt zich razendsnel, en veel mensen hebben inmiddels al eens een VR bril opgehad. Het daadwerkelijk inzetten van VR door jouw organisatie klink misschein nog als toekomstmuziek; maar de mogelijkheden zijn ontzettend interessant. VR biedt kansen voor allerlei sectoren, van retailers tot NGO’s

Augustus: Websystemen onder de loep

Open Source, SaaS of Maatwerk? Deze vraag stond centraal in augustus, waar we alle voor- en nadelen van de drie websitesystemen bespraken. Wij raadden toendertijd SaaS aan; en we leggen je graag uit waarom!

September: Dataopslag

Hierop volgend bespraken we in september de vraag: Server of Cloud? Het opslaan van data is van levensbelang voor iedere organisatie, en beide opties hebben sterke en minder sterke punten.

Oktober: Marketing Automation (B2B)

In oktober gingen we dieper in op een van de meest booming onderwerpen in online marketingland op dit moment: Marketing Automation voor B2B. En terecht, want potentiele klanten op het juiste moment – automatisch! – van relevante content voorzien om ze zo om te zetten naar converterende klanten is natuurlijk ook een gouden zet.

November: Marketing Automation (B2C)

Dit geldt ook voor B2C organisaties, en daarom legden we Marketing Automation op de consumentenmarkt in november onder de loep. Een uitdagende markt, waarbij de tijd tot aankoop al snel kan variëren van 39 minuten tot enkele maanden. Goede reden om eens naar de mogelijkheden per markt te kijken.

December: Terug- en vooruitblikken

En dan zijn we alweer beland in december. Een mooi moment om vooruit te blikken naar de belangrijkste online marketing trends van 2018. Deze wil je niet missen!

Een goed uiteinde gewenst, tot in 2018!

Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW